نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2438
-
الف
+

به احترام پرسونل صحی از تجمع و مهمانی در شب یلدا پرهیز کنیم

«اسماعیل آذر» ضمن قدردانی از پرسونل صحی از مردم خواست با رعایت پروتکل های صحی در شب یلدا، با تنی سالم سال آینده این جشن را با شکوه تر در کنار خانواده و بدون حسرت برگزار نمایند.

به گزارش آی فیلم 2، شب یلدا یا شب چلّه بلندترین شب سال در نیم‌ کره شمالی زمین است، این شب به زمان بین غروب آفتاب از 30 قوس(آذر)، آخرین روز خزان تا طلوع آفتاب در اول ماه جدی(دی)، نخستین روز زمستان اطلاق می‌شود.

جشن شب یلدا سابقه‌ای طولانی در تاریخ کهن آریایی‌ها دارد. این فرهنگ که بیشتر در کشورهای ایران، افغانستان و تاجیکستان امروزی مرسوم است، در گذشته باشکوه خاصی برگزار می‌شد و تا امروز ادامه دارد.

شب یلدا

امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا مراسم این شب با سال های گذشته فرق می کند و فضای مناسب برای  برگزاری دورهمی های خانودگی نیست.

«اسماعیل آذر» استاد ادبیات فارسی و گرداننده رنامه مشاعره تلویزیون ایران در یک مصاحبه با تاکید بر اهمیت زنده نگاه داشتن آداب و رسوم کهن  اظهار داشت: همه ما با آیین‌های کهن از جمله نوروز و یلدا بزرگ شده ایم اما در سال روان شرایط کاملا متفاوت است.

وی با بیان این که همواره به زنده نگاه داشتن رسم و آداب کهن مان تاکید داشته‌است، ادامه داد: امسال با توجه به شیوع کرونا باید رعایت کنیم. در واقع همانطور که پیش از این تاکید بر زنده نگاه داشتن آیین یلدا داشته‌ایم الان هم تاکید می‌کنیم که یلدا در سال روان باید بدون دورهمی حضوری برگزار شود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: احترام به قانون و حقوق دیگران از جمله مواردی است که در ادبیات کهن ما بسیار مورد تاکید قرار گرفته است از همین روی باید به احترام پرسونل صحی و کنترول بیماری کرونا از تجمع و مهمانی در شب یلدا پرهیز کنیم.

آذر گفت: حتما بعد از هر سختی آسانی است. این وعده در کلام خدا و ادبیات ایرانی ها  بسیار مورد تاکید بوده است و همه ما در این مدت سختی بسیار را تحمل کرده‌ایم و امیدوارم به زودی شرایط مردم به حالت عادی بازگردد.

وی در ادامه با اشاره به دو بیت از سعدی که: گفتم روزه بسیاری نپاید/ ریاضت بگذرد سختی سر آید/ پس از دشواری آسانیست ناچار/ ولیکن آدمی را صبر باید...، گفت: از این قبیل بیت‌ها از بزرگان ادبیات بسیار است و باید با تاسی از همین بزرگان کمی بیشتر تحمل کنیم.

گرداننده برنامه مشاعره خاطرنشان کرد: بنده هم به نوبه خودم از پرسونل صحی که در این روزهای سخت با همه توان خود زحمت می‌کشند تشکر می کنم و امیدوارم با رعایت مردم زودتر از شر این ویروس منحوس خلاص شویم.

ایرنا به نقل از «اسماعیل آذر» نوشت: یلدا را هم می‌توان از پای تلویزیون و ارتباط تصویری گذارند تا با تنی سالم سال آینده این جشن را بزرگ‌تر و با شکوه تر در کنار خانواده و بدون حسرت برگزار کرد.

بیشتر بخوانید :

شب چله (ویژه شب یلدا_1399)

«شب یلدا» را با صدای «حامد محضرنیا» بشنوید

«یلدایی به بلندای میلاد» با اجرای گروه موسیقی افغانستان و تاجیکستان

م ا 

نظر شما
ارسال نظر